Over SAB

Wij zijn
SAB Catering

Wie bedrijfscatering uitbesteedt, mag eisen dat die betaalbaar is en goed georganiseerd. Liefst MVO, vandaag de dag. Maar uw bedrijfsrestaurant kan zoveel meer opleveren. Een ontmoeting, een verrassing, een ervaring. Want goed eten houdt mensen bezig en dus willen we meer. Nieuwe energie geven, inspiratie en ontspanning. Aan tafel, op uw bord en in uw glas: daar zit onze drive.

 

Vanwege die drive is SAB inmiddels te vinden op meer dan 180 locaties in heel Nederland. In bedrijven en onderwijsinstellingen, op horecalocaties en bij evenementen. We zijn een Nederlandse organisatie en we ondernemen met durf. SAB zet in op ontwikkeling. Van het bedrijf, maar vooral van onze mensen – zij zijn de kern van onze gastvrijheid.

Bij SAB Catering gaat het om mensen. Die er te gast zijn natuurlijk, maar zeker ook die er werken. Vitaal zijn en blijven. Regie geven en groeikansen. Lijntjes kort houden en snel onderling schakelen. Dat zijn de speerpunten voor ons personeelsbeleid.

 

Mensgericht is voor ons ook: iemand met afstand tot de arbeidsmarkt gewoon een plaats geven. Of medewerkers die buiten hun schuld financiële moeilijkheden hebben, helpen vanuit ons sociaal fonds. Allemaal MVO.

 

Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor SAB geen nieuwe richting. We deden dat al lang voordat de term werd uitgevonden. Onze ambitie is mensen gelukkig maken met verrassend eten en drinken.

Energie geven en zelf energiek zijn. Dat betekent voor de bedrijfsvoering innoveren, vernieuwen, inspelen op trends. Als het Nieuwe Werken populair is, passen we daar de inrichting van de bedrijfsrestaurants op aan. Willen bezoekers meer een restaurantervaring, dan gaan we daar in mee.

 

Met onze dochteronderneming FM at Work hebben we bovendien extra slagkracht. Dat is wat ons betreft een gouden combinatie. Samen brainstormen, creatieve ideeën ontwikkelen en direct uitvoeren. Dat werkt snel en inspirerend.

 

Energie zit ook in zélf gerechten bereiden. Op locatie. Dat biedt ruimte voor eigen initiatief, meer beleving in het restaurant, minder derving. Een slim idee daarom, al zeggen we het zelf.

Bij producten springt duurzaamheid het meest in het oog: als het even kan lokale leveranciers, seizoensproducten, biologische ingrediënten. Maar u merkt het ook aan minder verpakkingen, aan minder voedselverspilling, minder derving. Het zit ‘m ook in minder energiegebruik en in biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen.

 

Uw medewerkers merken het bijvoorbeeld aan de Meatless Monday waarop ze een ruimere vegetarische keuze hebben. Ze zien de Fairtrade-labels voor veel van de gebruikte producten. En de eigen koffiebonen, Pure Moments, hebben zelfs twee keurmerken: Fairtrade én SKAL (Europees Biologisch Keurmerk).

 

SAB is NEN-EN-ISO 9001:2015– en ISO 14001:2015-gecertificeerd. Onze algemene voorwaarden zijn van branchevereniging Veneca. Ook streven we naar een CO2-neutraal hoofdkantoor conform de METTA standaard.

Locatie en hoofdkantoor. De ene kant zorgt voor de gasten, de andere kant doet alles om die ene daar de ruimte voor te geven. Eén belletje is genoeg om iets te regelen. Is er iemand ziek? We sturen iemand uit de regionale pool. Zo samenwerken geeft elke dag resultaat.

 

Samenwerken doen we ook met u. U kunt ons inzetten als adviseur en als sparringpartner voor nieuwe plannen, voor bijzondere activiteiten, voor langdurige projecten. We bouwen aan langetermijnrelaties.

 

We werken samen met SAB Evenementen en FM at Work om ons dienstenpakket zo breed mogelijk te maken. En we beschikken over een gouden netwerk met partners die op ons lijken, qua betrokkenheid en visie.

Geschiedenis

 

In de jaren 50 werden salarissen veelal contant in cafés uitgekeerd en veel mensen spendeerden de inhoud van hun loonzakje direct op de plaats van ontvangst. Alcoholisme en armoede waren geregeld het gevolg. Daarom werd in 1954 een stichting opgericht tot “exploitatie van alcoholvrije Hotel, Restaurant, Café, Kantine en aanverwante bedrijven” met als roepnaam SAB: Stichting Alcoholvrije Bedrijven. SAB zorgt voor een gezellige plek, maar met koffie in plaats van alcohol. Die ‘formule’ slaat aan en het aantal verkooppunten stijgt.

 

Als mensen in de jaren 70 verder weg van huis gaan werken, hebben ze geen tijd meer om thuis te lunchen. Er ontstaan bedrijfskantines, waarvan het beheer steeds vaker uitbesteed wordt aan SAB. De stichting professionaliseert en dat leidt tot SAB Catering BV, een bedrijf dat zich richt op de volledige restauratieve dienstverlening binnen bedrijven en overheden.

 

Sinds 2019 is SAB Catering 100% onderdeel van Appèl Holding B.V. Hieronder vallen zowel Appèl als Markies Catering. Bedrijfscateraar Appèl verzorgt contractcatering op ruim 200 locaties door het land. Al meer dan 40 jaar zorgen zij voor een mooi en gastvrij bedrijfsrestaurant, met goed eten en drinken in een gezellige sfeer. Markies Catering is een dochteronderneming van Appèl en marktleider in het voortgezet onderwijs.

 

Samen zijn wij continu bezig om onze opdrachtgevers te voorzien van de nieuwste innovaties en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en vitaliteit.